Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päivitämme verkkosivujamme - tilaajien on kirjauduttava uudelleen

HSL tavoittelee lisää matkustajia – Ovatko tässä pätevät taikakeinot?

Helsingin seudun liikenne (HSL) tähtää tämän ja ensi vuoden liikenteen muutoksilla matkustajamäärien kasvattamiseen ja joukkoliikenteen päästöjen vähentämiseen.

Liikennetarjontaa suunnataan vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden muuttuneita liikkumistarpeita, jolloin liikenteen palvelut on mahdollista tuottaa entistä kustannustehokkaammin.

HSL:n hallitus päätti asiasta tänään tiistaina kokouksessaan ja kertoi päätöksistä tiedotteessaan.

Merkittävimmät liikennemuutokset ovat sellaisia, joista HSL on päättänyt jo aikaisemmin ja nyt päätökset pannaan toimeen.

Itärata ja muut nopeat junayhteydet maksaisivat veronmaksajille miljardeja – "Olisiko rahalle parempaa käyttöä"

Suurimmat muutokset tapahtuvat raitioliikenteessä. Itäkeskuksen ja Keilaniemen väliä ajettavan pikaraitiotien 550 eli raidejokerin liikenne saattaa käynnistyä jo syksyllä 2023, jos vaunuja ja kuljettajia on riittävästi ja koeajot onnistuvat.

HSL on varautunut myös siihen, että pikaraitiotien liikenne ei ala vielä syksyllä ja bussilinjaa 550X on mahdollista ajaa vuoden 2023 loppuun.

Ensin tulee raidejokeri, sitten liikkeelle lähtee tämä – näin kiistelty 4,5 kilometrin rata halkoo Helsingin puistoja

Bussiliikenteen suurimmat muutokset kytkeytyvät pikaraitiotiehen 550, sillä Tapiolan ja Leppävaaran bussilinjat uudistuvat elokuussa 2023. Lisäksi aloittavat uudet runkolinjat 520, Matinkylä-Martinlaakso sekä 530, Matinkylä-Myyrmäki. Samalla muuttuvat uusia runkobussilinjoja täydentävien bussien reitit.

Lähijunien, metron ja Suomenlinnan lautan liikenteeseen ei tule merkittäviä muutoksia. Työmaat teillä ja raiteilla aiheuttavat myös tänä ja ensi vuonna joukkoliikenteeseen poikkeusjärjestelyjä, joista HSL kertoo myöhemmin lisää.