Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Päivitämme verkkosivujamme - tilaajien on kirjauduttava uudelleen

Sähköyhtiö katkaisi 8000 asiakkaan määräaikaisen sopimuksen – Pimitti taloustietonsa kuluttaja-asiamieheltä

Sähköyhtiö Lumo Energia on katkaissut neuvottelut kuluttaja-asiamiehen kanssa siitä, miten yhtiö korvaa asiakkailleen näiden määräaikaisten sähkösopimusten katkaisun kesken sopimuskauden. Asiasta kertoo kuluttaja-asiamies.

Lumo Energia lopetti toimintansa syyskuun alussa. Silloin sen noin 8 000 määräaikaisen sopimuksen tehnyttä asiakasta joutui etsimään uuden sähköyhtiön. Koska määräaikaisen sopimuksen katkaisu on sopimusrikkomus, Lumo Energian pitää korvata entisten asiakkaidensa menetykset.

8000 asiakasta joutuu etsimään uuden sähkönmyyjän – Lumo Energialta voi hakea korvauksia

Lumo Energia ehdotti 3,7 miljoonan euron korvauspakettia. Asiakasta kohti tämä tarkoittaisi, että kukin saisi korvauksena 2 senttiä kilowattitunnilta arvioidun sähkönkäytön perusteella siltä ajalta, jolta määräaikainen sopimus katkesi ennenaikaisesti.

Korvauspaketti olisi kattanut vain murto-osan kuluttajille aiheutuneista todellisista vahingoista.

Lumo Energian tarjouksessa oli kuluttaja-asiamiehen mukaan myös kovin tiukat ehdot. Ehtona oli, että kuluttajat luopuisivat kaikista muista korvausvaatimuksistaan. Jos sopimuksen jälkeen paljastuisikin, että yhtiöllä on lisää varoja, kuluttajilla ei enää olisi ollut mahdollisuutta saada lisää korvauksia. Asiakkaat olisivat menettäneet myös kaikki oikeutensa hakea saataviaan myöhemmin konkurssipesästä.

Kuluttaja-asiamies ei pystynyt varmistamaan, oliko korvaussumma kohtuullinen, sillä Lumo Energia ei toimittanut riittävän luotettavaa selvitystä taloudellisesta tilanteestaan.

– Emme saaneet riittäviä tietoja, joiden pohjalta olisimme voineet vakuuttua siitä, että tarjottu korvaus on kuluttajille kohtuullinen. Olisimme jatkaneet keskusteluja, mutta Lumo Energia katkaisi neuvottelut pyydettyämme olennaisia tietoja yhtiön taloustilanteesta. Mikään ei luonnollisesti estä Lumo Energiaa tarjoamasta korvauksia kuluttajille oma-aloitteisesti eikä kuluttajia ottamasta niitä vastaan, sanoo tiedotteessa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Kuluttaja-asiamies on selvittänyt itse yhtiön taloustilannetta julkisten raporttien perusteella ja kertoo pyytäneensä myös Lumo Energialta useaan otteeseen lisätietoja. Yhtiö on kuitenkin kertonut puutteellisia ja ristiriitaisia tietoja.

Lumo Energian pörssilistatun amerikkalaisen emoyhtiön raportoinnin mukaan Lumo Suomen ja Lumo Ruotsin varoihin ja velkoihin kuuluvia johdannaisia on myyty heinäkuussa 2022 yli 40 miljoonalla dollarilla, mutta kuluttaja-asiamies ei ole pyynnöstä huolimatta saanut selvitystä näistä varoista.

MTV: Näistä sähköyhtiöistä tehdään eniten valituksia – "Asioita on käsitelty markkinaoikeudessa asti"

Näin hurjasti sähkön hinnannousu koettelee suomalaisia: sähköön jopa +1 000 euroa enemmän vuodessa – Tällaisia sopimuksia sähköyhtiöt nyt tarjoavat