Tulevat ensihoidon ammattilaiset saivat ajoneuvon käsittelyvarmuutta talvikelissä – Räyskälän liukasrataharjoittelu kuuluu vuosittaiseen ohjelmaan

Liukasrata: Ensihoito-opiskelijat harjoittelevat tiukkoja tilanteita Räyskälässä.

- Ajaminen on tällä alalla työturvallisuutta. Toivommekin, että koulutuspäivän jälkeen täältä lähtiessä ajatte eri tavalla, erilaisella asenteella, toteavat Jukkapekka Tiainen ja Aki Miikkulainen koulutuspäivää avatessaan. Sisko Savolainen

Sisko Savolainen

Vauhtia, hätäjarrutuksia lumitiellä ja väistötilanteita. Harjoitus tekee mestarin myös auton käsittelyssä, tähän uskotaan myös Helsingin kaupungin Stadin ammatti- ja aikuisopistossa, jossa koulutuspäivä Räyskälän liukasradalla kuuluu ensihoito-opiskelijoiden vuosittaiseen koulutusohjelmaan.

Kuluvalla viikolla Räyskälän lentokentän liukasradalla poikkeaa noin 60 opiskelijaa ottamassa tuntumaa talviajoon. Tänä vuonna koulutus joudutaan järjestämään pienryhmissä. Teoriaopetuksessa on vain yhdeksän opiskelijaa kerrallaan, ja iltapäiväksi vuoroja vaihdetaan ajoharjoittelussa aamupäivällä olleen porukan kanssa.

– Nyt haetaan tuntumaa siihen, miltä tuntuu kaupunkinopeutta isompi vauhti – esimerkiksi 100 kilometriä tunnissa. Ja mitä se on, kun liikkeellä ollaan henkilöautoa isommalla autolla, ja talvikeli lisänä, selvittää Drivepark-yrittäjä Jukkapekka Tiainen.

Hän korostaa, että lähtökohta opiskelijoiden koulutuksessa on aivan toinen kuin ammattikuljettajilla.

– Kun ajokokemus on monenkirjavaa, liikkeelle lähdetään perusteita ja siitä, kuinka vältetään katastrofi. Tämä on pitkälti asenne- ja riskienhallintakoulutusta. Hälytysajossa turvallisuuden ratkaisee se, millä asenteella ihminen ajaa. Nykyaikainen ajoneuvokalustokin on sellaista, että jos ajoneuvon hallinta menetetään, on tätä ennen tehty jo paljon virheitä.

Tuntumaa haetaan myös ison auton käsittelyyn peruutustilanteissa. Peilien kanssa peruuttelu on työssä arkipäivää, ja vaatii oman harjoittelunsa.

Tänä vuonna Räyskälän kentällä ajetaan auratuilla ja tampatuilla lumisilla väylillä, jäärataa ei ole tehty. Paikalla ei nähdä myöskään raskasta kalustoa, aiempien vuosien tapaan.

– Lentokentän kiitoteiden uudet asfaltit eivät salli raskaan kaluston mukanaoloa, Tiainen toteaa.

– Paikalla on nyt ambulanssikokoluokkaa ja tätä pienempää kalustoa.

Ensihoito-opiskelijoista kaikki pääsevät vuorollaan ajamaan ja kokeilemaan käytännössä, mikä ero on pysähtymismatkassa ja auton hallinnassa, kun vauhtia on 60 km/h tai 80 km/h.

– Kun tuntuma on saatu, voidaan täällä turvallisesti ottaa myös 100 km/h vauhti, ja havaita pysähtymismatkan huikea pidentyminen, kannustaa radan varrella liikenneopettaja Aki Miikkulainen kokeilemaan.

Lähtökohdat oppilailla ovat kovin erilaiset; osalla on jo vuosien kokemus auton ratista, osa on ison auton ohjaimissa talvikelillä ensimmäisiä kertoja. Muutama ”todella pelottavaa” -kommentti kuuluukin joukosta.

– Kyllähän tämä antaa perspektiiviä hommaan, toteavat Lari Ylikoski ja Päivi Halonen muutaman kierroksen jälkeen.

Liukasratatoiminnalle tilausta

Jukkapekka Tiainen on järjestänyt Räyskälän lentokentällä liukaskeliharjoittelua vuodesta 2014 alkaen. Talviolosuhteet ovat vaihdelleet, mutta viime vuotta lukuun ottamatta joka vuosi radalle on päästy.

– Kyllä tälle toiminnalle olisi tilausta. Itsellä ei vain nyt enää resurssit riitä. Toiveissa olisikin saada tänne uusi toimija mukaan toimintaa kehittämään, väläyttää Tiainen mahdollisuutta.

– Kyllä tämä on ihan tuottavaa toimintaa. Palaute on ollut hyvää, niin organisaatioiden, kuin osallistujienkin puolelta.

– Logistisestihan Loppi ja Räyskälä on mitä keskeisin; saavutettavuus on hyvä niin Helsingistä, Tampereelta kuin Turustakin - yli miljoona rekisteröityä ajoneuvoa on alueella, joten mahdollisuuksia olisi vaikka mihin, Tiainen toteaa.

Kommentoi